- Nuud is een Nederlands deodorantmerk dat werkt met 10 natuurlijke ingrediënten die transpiratiegeur voorkomen.
- Drie jaar na oprichting wordt het merk gebruikt door consumenten in meer dan 100 landen.
- De ambitie is om wereldwijd bezorging binnen twee dagen aan te bieden door samen te werken met lokale partners.
Deodorant. We gebruiken het bijna allemaal. Maar er kleven nadelen aan het gebruik van reguliere deo.
De verpakkingen en drijfgassen hebben impact op het milieu en steeds meer bewuste consumenten hebben vraagtekens bij de microplastics, aluminium, parabenen, palmolie en chemische middelen die veel deodoranten bevatten.
Dit verklaart de populariteit van natuurlijke deodorantmerken die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond schieten.
Het is een goede ontwikkeling dat mensen kritisch kijken naar deodorant zoals we dat allemaal kennen, vindt Martijn van Seters van de Nederlandse scaleup nuud, maar volgens hem bieden ook natuurlijke deo’s niet altijd de juiste oplossing. “Met nuud willen we de manier waarop mensen deo gebruiken radicaal veranderen.”
Aan Business Insider vertelt Van Seters wat nuud anders maakt dan andere deo’s, hoe hij op het idee voor het product is gekomen en hoe het merk van plan is de wereld te veroveren.
Wat maakt nuud nou precies anders dan andere deo's?
Van Seters: "Nuud is eigenlijk geen deodorant maar een preodorant. Onze formule voorkomt transpiratiegeur in plaats van deze te verbloemen. Dat doen we door de bacteriën die voor deze geur zorgen op natuurlijke wijze te remmen."
"Bij gewone deodorant trekt het actieve bestanddeel – aluminium – de poriën onder de oksels dicht en maskeert parfum de zweetgeur. Natuurlijke deodorant blijft vaak wel weg bij het blokkeren van de poriën, maar daarin wordt meestal baking soda gebruikt om de bacteriën onder de oksels te doden en zo een zweetgeur te voorkomen. Het probleem van daarvan is alleen dat het niet alleen de slechte maar ook de goede bacteriën doodt en daardoor huidirritatie kan veroorzaken."
“Het werkende bestanddeel in onze formule is microzilver. Dit hebben we aangevuld met verzorgende ingrediënten, zoals amandel-, kokos- en wonderolie. In totaal bevat onze deo tien natuurlijke ingrediënten, die iedereen begrijpt en uit kan spreken. Onze formule zit ook niet in een roller of spuit, maar is een crème waarvan slechts een kleine hoeveelheid je na het aanbrengen meerdere dagen geurvrij houdt.”
Hoe kom je erop op een deodorantmerk te beginnen?
"Ik heb Bedrijfswetenschappen gestudeerd in Nijmegen, met een master in Business Ethics. Al tijdens mijn studie stoorde ik me aan de onbereikbaarheid van veel bedrijven voor hun klanten of consumenten. Aan organisaties die standaard mails sturen vanuit een noreply-adres, merken die niet reageren als je extra informatie over een product wilt of een suggestie hebt."
"Tijdens mijn eerste baan na mijn studie, bij een grote bank, merkte ik dat het binnen een grote organisatie moeilijk is om veranderingen te bewerkstelligen. Als je écht dingen wil veranderen, dan moet je zelf iets opzetten. Loek van Doorn en ik brainstormden samen regelmatig over concepten waarmee we echt verschil zouden kunnen maken."
"Ik kom uit een drogisterijfamilie, dus was daardoor regelmatig op cosmeticabeurzen te vinden. Toen ik op een beurs de formule met micro-zilver tegenkwam, heb ik die gekocht. We zagen de potentie ervan en toen zijn we maar gewoon begonnen."
"Dat was in de herfst van 2017. In eerste instantie verkochten we vooral aan vrienden en familie, maar toen growth marketeer Tom Baas er na een paar maanden bijkwam, ging de verkoop opeens heel hard."
Hoe verklaar je dat succes?
"Ten eerste natuurlijk door het product zelf. Dat is ook het belangrijkste: als mensen naar ons overstappen en het werkt niet, dan gaan ze weer terug naar hun normale deodorantmerk en zijn wij ze voor altijd kwijt."
"Maar we hebben ook gewoon een goed businessmodel te pakken. We verkopen rechtstreeks aan de consument en door gerichte online marketing weten we die heel goed te bereiken. We waren een van de eerste bedrijven in Nederland met advertenties op Facebook, en dat is nog steeds een van onze belangrijkste marketingkanalen. Later kwamen daar Instagram-advertenties bij en vooral in het buitenland werkt influencer-marketing goed voor ons."
"Nuud is echt het voorbeeld van een goed idee op het juiste moment; tien of vijftien jaar geleden waren we kansloos geweest. Door sociale media en vindbaarheid via Google staan we in direct contact met onze doelgroep."
"Dat contact met onze klanten is dus belangrijk voor ons. We hebben vijf mensen in dienst die het contact met onze gebruikers wereldwijd onderhouden. We zijn altijd bereikbaar en staan open voor suggesties. In het begin zat er bijvoorbeeld lanoline – vet uit schapenwol – in onze formule. Dat kwam ons op veel kritiek van, vooral veganistische, gebruikers te staan. We hebben onze formule nu zo aangepast dat er alleen nog plantaardige vetten inzitten."
Jullie hebben dus veel duurzame en kritische klanten. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
"Heel belangrijk. Duurzaamheid zit echt in ons DNA. Veel bedrijven passen in deze tijd hun bedrijfsvoering aan op de groeiende vraag naar duurzaamheid, maar bij ons was duurzaamheid het uitgangspunt van ons concept."
"Onze deo bestaat uitsluitend uit natuurlijke ingrediënten, maar ook onze verpakkingen zijn zo duurzaam mogelijk. De tubes waar de deo inzit zijn bijvoorbeeld van bioplastic – dat wordt gemaakt van het restafval van suikerriet. Onze doosjes van FSC-karton worden minimaal bedrukt om inkt te besparen en we verzenden de producten in CO2-neutrale papieren enveloppen."
"Geen deo gebruiken is natuurlijk het allerduurzaamste, maar wij zijn zeker een duurzaam alternatief."
In 2019 kregen jullie kritiek op twee aspecten van het gebruik van microzilver: je kunt zilver bij gebruik in deo niet terugwinnen als grondstof en zilverwinning gebeurt niet altijd op een traceerbare, sociale en duurzame manier. Wat heeft nuud gedaan met die kritiek?
"Het klopt dat we die kritiek hebben gekregen en deels klopt die kritiek zeker, maar deels ook niet. Wat betreft het niet terugwinnen van zilver als grondstof: hierbij wordt de suggestie gewekt dat ingrediënten terug te winnen zouden zijn. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat kan, maar er is helaas geen enkele deodorant die ingrediënten bevat die teruggewonnen kunnen worden. Sterker nog, er is geen enkel verzorgingsproduct waarbij dat het geval is."
"De kritiek over het delven van grondstoffen is een heel goed punt. Het is bekend dat dit, zeker wanneer het in niet-westerse landen plaatsvindt, vaak gepaard gaat met negatieve gevolgen voor het milieu en voor de mensen die het uitvoeren. Gevaarlijke situaties en oneerlijke lonen zijn vaak de norm. Daarom hebben wij, specifiek in het geval van zilver, gekozen voor de Ecocert Cosmos Organic gecertificeerde variant."
"Ecocert is een toonaangevend certificeringsorgaan als het gaat om cosmetica. Deze certificering garandeert onder meer milieuvriendelijke productie- en verwerkingsprocessen, waarbij ook de menselijke gezondheid wordt gerespecteerd, verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen en respect voor de biodiversiteit."
"Nogmaals: geen deodorant gebruiken is de duurzaamste oplossing, maar wij doen ons uiterste best om een alternatief te bieden dat mens en natuur zoveel mogelijk respecteert."
Wat is jullie ambitie nog? Waar willen jullie naartoe groeien?
"We verwachten dit jaar de omzetgrens van zeven nullen te doorbreken. Dat klinkt gigantisch en dat is het natuurlijk ook, zeker als je bedenkt dat we dit met ons eigen spaargeld, en later ook met een stukje crowdfunding, hebben gefinancierd. Maar we verkopen inmiddels ook in meer dan honderd landen dus dan gaat het al snel hard."
"Voor ons ligt de uitdaging vooral in het vergroten van ons bereik voorbij de bewust duurzame doelgroep. We hebben natuurlijk goed inzicht in waar onze verkopen plaatsvinden en zien dat de olievlek zich langzaam uitbreidt, maar we bereiken nu toch hoofdzakelijk nog de duurzame bubbels in de grote steden wereldwijd."
"We versturen nu alles nog vanuit Nederland, maar op termijn zouden we graag willen samenwerken met lokale distributiecentra in andere delen van de wereld. We merken bijvoorbeeld dat ons marktaandeel in de Verenigde Staten minder hard groeit dan de voorspelling, omdat consumenten moeten wachten op hun bestelling. Next-day delivery daar is dan ook zeker één van onze ambities."
"Maar onze belangrijkste ambitie is toch wel om een bedrijf te zijn én te blijven dat oog heeft voor haar gebruikers en met ze meebeweegt. We hopen daarmee ook anderen te inspireren. Dat bedrijven als het onze de standaard worden. Dat is mijn ultieme droom."
Lees meer over Better Capitalism:
- LocalTea maakt thee in Brabant van een winterharde theeplant – nu wil het bedrijf Europa in met steun van de oprichters van De Vegetarische Slager
- Deze Canadese ondernemer maakt meubels van gebruikte eetstokjes
- Online koffiemerk Moyee wil de keten radicaal veranderen door bonen lokaal te branden en verpakken – en ligt nu ook in de supermarkt